Parkinson, Choroba Parkinsona, Żyć z chorobą Parkinsona, Parkinson, Choroba Parkinsona, Żyć z chorobą Parkinsona,



Pytania do lekarza

ZADAJ PYTANIE LEKARZOWI

Elżbieta
Witam Pana Doktora. Bardzo się cieszę, że istnieje strona poświęcona chorobie Parkinsona. Można tam wyczytać wiele cennych rad. Czytając je zauważyłam, że jako jedyna w okolicach Katowic wskazywana jest Klinika Chorób Wieku Podeszłego w Katowicach Ligocie. Otóż ja też mam ojca chorego na Parkinsona (ok. 75lat), u którego obecnie w szalonym tempie pogarsza się jego stan. Do wyżej wymienionej kliniki zapisałam go na wizytę 4 lutego 2004 roku i dokładnie do dzisiaj po prostu czekam. Telefonując tam niezmiennie słyszę odpowiedź, „że nowych pacjentów się nie przyjmuje”. Otóż jak widać Ci nowi pacjenci nie mają po prostu szans na dostanie się tam celem zdiagnozowania i ustalenia leczenia.

Mimo wszystko warto by udała się Pani na konsultację do Poradni Chorób Pozapiramidowych. W Klinice Neurologii w Katowicach oprócz Pana Profesora Opali, zajmują się tym zagadnieniem min. np. dr Jasińska-Myga oraz dr Ochudło. Być może łatwiej będzie o wizytę w Poradni Chorób Pozapiramodowych działającej przy Klinice Neurologii w Krakowie (chorobami pozapiramidowymi oprócz Pana Profesora Szczudlika zajmują się dr Rudzińska, doc. Krygowska-Wajs oraz dr Marta Banach). Polecam osobiste udanie się do rejestracji poradni i zapisanie na konsultacje do specjalisty. W przypadku wystąpienia bardzo niepokojących objawów zawsze możecie Państwo zgłosić się do Izby Przyjęć działającej przy Klinice. Dr A. Potulska
Rafał Międzyrzecz Wielkopolski
Parkinsona u ojca (67lat) rozpoznano w 1997r.Lekarstwa -Madopar250-4x1,5 MadoparHBS125- 4x1 (Viregyt K100-1x1 Pridinol 5mg-1x1 Halidor100mg-1x1 Agapurin Retard400mg-1x1 ostatnie 4 pozycje przyjmuje od razu po posiłku.Prez ostatni tydzień dodatkowo jeszcze w nocy ok. godz.1 1-tabl. Madopar250,póżniej ok.godz.5 1-tabl.Madopar250 i 1-tablHBS125 (na opakowaniu max. dawka dobowa 2000mg).Objawy- pocenie,sztywność ciała,drżenie rąk i nóg,podkurcz palców stóp,zawroty głowy,kłopoty z samodzielnym poruszaniem się,skurcze np. podczas nachylania się następuje skurcz i pozostaje w takiej pozycji nie mogąc samodzielnie się ruszyć.Kłopoty z opróżnianiem.W nocy niespokojny bardzo krótki sen,pocenie. Po zmianie leku Poldomed na Madopar 3lata, zaczął nażekać na nogi-słabe,zwiotczałe mięśnie- lekarz prowadzący tłumaczy to postępem choroby (ostatnia wizyta 06.11.2006r).W chwili obecnej jeszcze nie został podpisany kontrakt z NFZ, możliwość konsultacji z lekarzem tylko prywatnie.Próbowaliśmy rechabilitacji,w czasie wizyty (styczeń)ze strony lekarza padło pytanie do ojca "czego się spodziewa..."- ojciec wyszedł.Przestrzega zaleceń lekarza prowadzącego,korzysta również z książki pana Włodzimierza Kuran "Żyję zchrobą Parkinsona".Z obserwacji ostatni tydzień ma znaczący wpływ na jego stan. Proszę o poradę, a może to już...................................

Niestety postęp choroby może powodować narastające trudności w poruszaniu się. Często dalsze zwiększanie Madoparu nie zawsze jest korzystne dla pacjenta, natomiast przejawia się narastaniem działań niepożądanych. W takiej sytuacji najczęściej warto do dotychczasowej dawki dołączyć preparat z innej grupy np. amantadynę (NIEKIEDY POMAGA NA SKURCZE DYSTONICZNE PALCÓW-Amantix, Viregyt 2x1tabl) lub agonistę receptora dopaminergicznego np. Pronoran lub Ropinirol (Requip-obecnie jest on drogi, ale ma być refundowany). Czasem pomocne jest tylko zmiana preparatu L-dopy np. Madoparu na Sinemet CR (przy utrzymaniu tej samej dawki). Przestrzegam szczególnie przed zwiększaniem wieczornej i nocnej dawki leku, ponieważ może początkowo powodować koszmary senne, a w efekcie prowadzić do halucynacji i psychozy. W przypadku dużej sztywności i skurczów w ciągu dnia szybką poprawę może dać zastosowanie Madoparu rozpuszczalnego, który ulega szybkiemu wchłanianiu, jednak tabletki rozpuszczalne nie mogą zastąpić podstawowego leczenia L-dopą o przedłużonym wchłanianiu (tj. Madoparem HBS czy Sinemetem CR). Ponadto należy pamiętać, ze nagłe pogorszenie stanu chorego nie zawsze musi być związane z chorobą Parkinsona ( niekiedy z infekcja układu oddechowego lub moczowego, narośnięciem niewydolności krążenia), wtedy oprócz konsultacji neurologicznej konieczne jest przede wszystkim wykonanie badań oraz konsultacja internisty. Dr A. Potulska

Małgorzata Słowińska
Mama choruje na Parkinsona od 7 lat,ale z powodu jaskry nie może być leczona lewodopą.Choroba robi postępy a ostatnio największym problemem jest ciągły,bardzo silny ból nogi,który powoduje m.in.bezsenność.Mama jest wyczerpana i u kresu wytrzymałości.Przyczyny bólu poza chorobą Parkinsona zostały wykluczone.Proszę powiedzieć jakie środki przeciwbólowe czy inne środki(akupunktura,toksyna botulinowa) można zastosować.Czy można podjąć próbę starania się o wykonanie zabiegu operacyjnego.Pozdrawiam.

Najprawdopodobniej Pani Mama cierpi z powodu dystoni,(nieprawidłowego napięcia mięśni), które może być objawem choroby Parkinsona. Mimo wszystko proponuję uzupełnić diagnostykę o badanie rentgenowskie tejże nogi (staw biodrowy, kolanowy skokowy w zależności od miejsca występowania bólu oraz odcinek lędźwiowo-krzyżowy kręgosłupa-być może przyczyną bólu jest zwyrodnienie stawów). Ponadto wskazane jest wykonanie badania przewodzenia nerwów (EMG), ewentualnie także zapis elektromigraficzny z bolącego mięśnia. Niekiedy upośledzona tolerancja glukozy także może powodować dolegliwości bólowe w zakresie kończyny dolnej ( proponuje wykonanie profilu glikemii lub krzywej obciążenia glukozą). Jeśli chodzi o leczenie choroby Parkinsona u chorych z jaskrą, to należy pamiętać, że leki te są przede wszystkim niewskazane u chorych z zamkniętym lub bardzo wąskim kątem przesączania. Decyzje o podjęciu leczenia być może mniejszą dawką L-dopy powinien podejmować neurolog specjalizujący się w zakresie chorób pozapiramidowych w porozumieniu z okulistą. Oprócz L-dopy , istnieją jeszcze inne leki takie jak amantadyna lub ropinirol, pronoran (agonista receptora dopaminergicznego) i być może w mniejszych dawkach mogłyby być stosowane przez Pani Mamę.
Jeśli ból ma charakter mięśniowy można zastosować lek z grupy benzodwuazepin Myolastan, ma on jednak działanie uspokajające i niestety uzależniające, dlatego wolno stosować go doraźnie. W przypadku dystonicznego napięcia mięśni ulgę może przynieść toksyna botulinowa, ale dopiero po wykluczeniu innych powyższych przyczyn bólu. Ponadto oprócz konsultacji neurologicznej warto zgłosić się do Paradni Leczenia Bólu. Bólu. Dr A. Potulska

iwona z lodzi
Mam pytanie?Od 7lat mam drzenie lewej reki.Jest to bardzo dokuczliwe.Coraz trudniej wykonywac mi proste czynnosci.Od ubieglego roku zaczelam leczyc sie neurologicznie.Doktor po badaniu stwierdzil u mnie lewostronna tendencje do obj.Babinkiego(jesli dobrze odczytalam).Obecnie czekam w kolejnosci na hospitalizacje gdyz mam miec robione jakies badania.Stwierdzono u mnie takze(nie wiem czy dobrze odczytam)zespol piramiodalno-pozapiramiodalny.Od miesiaca dawkuje Madopar62,5 4razy dzinnie.Dowiedzialam sie ze jest to lek ktory stosuje sie przy chorobie parkinsona.Czy podejrzewa sie u mnie te chorobe?

Objaw Babińskiego i zespół piramidowy nie należą do objawów choroby Parkinsona. Jednak istnieją choroby podobne do niej , w których mogą występować także powyższe objawy. W przypadku występowania zespołu piramidowo-pozapiramidowego konieczne jest w trybie dość pilnym wykonanie rezonansu magnetycznego mózgu ( najlepiej) lub tomografii komputerowej z kontrastem. Dawka Madoparu, (leku stosowanego w chorobie Parkinsona tj. w przypadku wystąpienia zespołu pozapiramidowego), którą Pani przyjmuje jest moim zdaniem niska, niestety nie napisała Pani czy odczuwa Pani poprawę po leczeniu. Dr A. Potulska
Michał
Witam, Mók ojciec (36 lat) od kilku lat choruje na pourazowy zespół Parkinsona. Niestety aktualnie nie pomagają mu lekarstwa (madopar itp.) oraz liczne terapie medycyny naturalnej (akupunktura, akumpresura- choć te przez jakiś czas dawały widoczne pozytywne efekty) Aktualnie zastanawia się on nad zabiegiem, ponieważ choroba znacznie utrudnia mu życie zważajac na jego młody wiek. Chciałbym sie dowiedzieć jakie są mozliwości jeżeli chodzi o zabiegi. Te wykonywane w Polsce oraz te wykonywane poza granicami naszego kraju. Chciałbym również wiedzieć o zagrożeniu jakie za soba niesie (utrata mowy itp.) Prosze o pomoc i pozdrawiam.

Pourazowy zespół Parkinsona to ogromna rzadkość. W Polsce najlepszym specjalistą od leczenia zabiegowego tej choroby jest p. prof. Mirosław Ząbek z Kliniki Neurochirurgii Szpitala Bródnowskiego przy ul. Kondratowicza w Warszawie- najlepiej by Panowie udali się na konsultację do niego i porozmawiali na temat możliwości leczenia w Polsce lub zagranicą. Najnowocześniejszą, ale także najdroższą metodą leczenia choroby Parkinsona jest stymulacja głębokich struktur mózgu (deep brain stimulation), metoda ta jest stosowana w Europie Zachodniej. Dr A. Potulska
<< poprzednie 5 następne 5 >>
Do góry
Copyright 2004-2014 parkinson.sos.pl - Fundacja "Żyć z chorobą Parkinsona"